تاریخچه ی روستای بندو ۱۳۵۹

Bando . نوشته شده در روزانه 954 نظرات 12

روستای بندو با جمعیتی حدود ۷۵۶ نفر که اکثراً پیرو مذهب تسنن شافعی بوده و به زبان عربی محلی صحبت می کنند . این روستا دارای سه مسجد ویک باب مدرسه که پنج  پایه ابتدایی داشته دختر و پسر با هم در آن مشغول تحصیل می باشند که جوابگوی نیاز جمعیت روستا هم نیست. آب آشامیدنی از طریق هشت برکه تامین می شود ( برکه چاه عمیقی با ۱۵ الی ۸ متر گودی می باشد که آن را از سنگ و ساروج ساخته و با یک سقف گنبدی شکل دیوار ساختمانی سیمانی پوشیده شده و آب باران از شیارهای اطراف برکه به داخل آن ریخته و برکه را پر می نماید) که این برکه ها اکثراً آلوده بوده و منبع آلودگی های بسیاری می باشد که همین امر موجب انتشار و ایجاد انواع میکروبها و انگلها گردیده ومردم به شدت ازآن رنج می برند . سفره های آب زیرزمینی  در این روستا بسیار شور بوده به نحوی که غلظت نمک در آبها بیش از ۲۷% می باشد .

 

۲-آثار تاریخی:

 

روستای بندو از حیث تاریخی دارای قدمت بسیار زیادی بوده و احتمالاً در حدود چند قرن از وجود آن می گذرد.

علت پیدایش روستا را در درجه اول باید بخاطر زمینهای  کشاورزی بسیاری مساعدی دانست که دراطراف روستا وجود دارد که کم آبی موجب گردیده تااهالی روستا نتوانند اززمینها استفاده مطلوب نمایند.  

برای جبران این نقیصه داستانی برسرزبانها جاری است بدین ترتیب که ;  مردی متفکروخیراندیش سد بسیار عظیمی را درروستا احداث کرده طوری که تمام اراضی آن روستا تحت پوشش همان سد واقع می شود واهالی دامنه کشاورزی و زراعت را گسترش می دهند ،از آ ن تاریخ به بعد این روستا بنام «بندو» نامگذاری شده که به معنای «سد » می باشد. که بعدازتخریب سد روستا سیرقهقیرای را پیموده بنحوی که امروزه به یک روستا محروم مبدل گشته است.

نام این سد درروستا« رباط»است وفردی بنام « شیخ رباط » ان را احداث نموده است،برطبق سخنانی که ازقدیم توسط ریش سفیدهای محل نقل می شود مردم برای شیخ رباط احترام فوق العاده ای قائل بودند،چرا که وی توانسته بودبا این ابتکارنو درآن منطقه تحولی در زندگی مردم پدید آورده ورونقی به زندگی ایشان بخشد این سد پایدار وپابرجا بود تا اینکه بیگانگان اروپایی(پرتقالی ها )برای تسلط بیشتر بر مردم منطقه تصمیم به انهدام این سد می گیرند که با مقاومت مردم ودر راس آن شیخ رباط مواجه می شوند که در این مقاومت شیخ رباط به شهادت رسید وجسد پاک این مرد مبارز وروشنفکر را در نزدیکی سد به خاک می سپارند که در آن زمان تا به امروز مرقد این مرد زیارتگاه دلسوختگان وبیچارگان است که با آمدن به آنجا ونذر ونیاز ،حاجت خود را از خدا می طلبند،علاوه بر سد رباط می توان از دو آسیاب در نزدیکی سد ودوغار بزرگ که اولی معروف به غار جنگیه ودومی غار زیر زمین معروف به وادی الشیخ به فاصله یک کیلومتر از سد رباط واقع شده است. کسی که تا به امروز نتوانسته به اعماق آن دست یابد. همچنین چند انبار غله هم در اطراف روستا وجود دارد که حکایت ازوجود کشت گندم در گذشته های دور می نماید .

بقایای آبگیر ساسانی به شمار ثبت ۱۷۱۱۷وآسیاب آبی بندو (۱)به شمارثبت ۱۸۶۵۷وآسیاب آبی (۲)به شماره ثبت ۱۸۶۵۰وآب انبار ۱۸۶۵۵وسد بندو به شماره ثبت ۱۸۶۵۶که همگی در تاریخ ۸/۱۱/۸۵به ثبت ملی رسیده است .

 

۳-آداب و رسوم :

 

الف ) عید :مردم این روستا به دو عید معتقد می باشند که این دو عید فطر وقربان بدلیل رنگ مذهبی از احترام و قداست بیشتری برخوردار می باشند.اهالی روستا در هنگام این دو عید خانه ها وروستا تمیز وپاک می کنند،مردان بعد از خواندن نماز عید در مسجد بصورت دسته جمعی به تک تک اهالی رفته وضمن دعای خیرطلب سلامت و برکت برای آن خانواده از پذیرایی گرم وصمیمانه آن خانه نیز بهره مند می شوند ،در عید بساط شربت وشیرینی در همه جا برقرار است واهالی با ذبح حیوانات البته ناگفته نماند از بهترین حیوانات خود انتخاب و در بین مستمندان تقسیم می کردند.که حال وهوایی دیگر به این روزها می بخشند .

ب) عروسی :مراسم عروسی در این روستا همچنان به شکل سنتی رایج بوده وهنوز زرق وبرق شهر نشینی نتوانسته اصالت آن را از بین ببرد.در روز عروسی نوازندگان سنتی ازیک روستا به نام ((ستلو))آورده می شود ودر اصطلاح محلی به نام ((لواطا))معروف بوده در سازهای خود که به(( هنبونه )) شهرت دارندوبه مجلس عروسی شادی ونشاط می بخشند در روز عروسی همه لباسهای نو به تن کرده و بیرق شادی را که معمولا پرچم سه رنگ ایران عزیز می باشد در سر هر خانه ای در روستا به چشم می خورد.

ج) عزاداری :پس از دفن میت در گورستان به منزل فرد مرحوم رفته وبه مدت ۳شب به خواندن قرآن مشغول می شوند ودر شب آخر که به صدیق اختمات معروف بوده به اهالی روستا طعام داده می شوند .لازم بذکر است در مراسم بخاک سپاری میت زنان حق شرکت ندارند وزیر بنا به عقیده ای شرکت زنان در مراسم جایز نیست ودر ضمن چه مراسم عروسی وچه مراسم عزاداری به شدت اسراف به چشم می خورد ومقدار زیادی برنج وگوشت و…به زباله دانی ریخته می شود که جای تاسف دارد.

د) لباس :لباس مردان شکل خاصی نداشته وبه شیوه دیگری مردمان این مرزبوم لباس می پوشند ،البته لباس سنتی عربی که بصورت یکپارچه وسفید بوده در این روستا مرسوم است .

رنان آبادی معمولاُ به زدن ((بطوله))یا نقاب به چهره ،عشق خود را به حجاب وتعصم و غیرت دینی بیان می دارند.زنان چارقدی بلند وپیراهن یکسره ای برتن می نمایند بنحوی که این پیراهن تا ناحیۀ مچ پا را در بر می گیرد .

 

 

۴-وضعیت اقتصادی :

 

همچنان که در قبل گفته شددر قرنهای گذشته بدلیل وجود داشتن سد در ناحیه مردم بر کشت غلات بخصوص گندم مبادرت ورزیده وهمچنین با ایجاد نخلستان های با شکوه وتولید خرما امرار معاش می نمودند ،به نقلی که در سالهای گذشته در حدود۳۰۰بار شتر خرما از این روستا به مناطق دیگر برده می شد،اما متاسفانه پس از انهدام سد بدست پرتغالی ها وضعیت اقتصادی بندو منجر به رکود گردید.دامداری در این روستا هم به صورت بسیار محدود رایج می شد وآن هم بدلیل فاقد بودن مرتع تغذیه وچرای دام می باشد ،امروز اکثر مردم روستا با رفتن به کشور های خلیج فارس بخصوص ((دبی وقطر))کارگری در آن کشور ها به زندگی خود ادامه می دهند

 

۵)مکانهای تاریخی وتفریحی این روستا :

 

الف) سد رباط: ۷۰۰متری شرق روستا که در دهانه کوه واقع گردید.

 

ب) دخمهای متعدد (سیلوهای قدیمی )جهت نگهداری گندم: چسپیده به رباط معروف به الگواری .

 

ج) آسیاب آبی (۱) : که در دهانه غار جنگیه پشت سد رباط واقع گردید.

 

د) غار جنگیه : پشت سد رباط واقع گردید که آثار سوختگی به جا مانده ناشی از جنگ های قدیم .

 

ه) آبگیر ساسانیان : پشت آسیاب (۱)واقع گردید که متصل به جدول های آبی می باشد .

 

م) آسیاب (۲): به فاصله ۲۰۰متری آسیاب (۱)واقع گردید .

 

ح) آب انبار(برکه): صدمتری آسیاب دوم

 

ج) چشمه امچتان (چشمه کتان ): که با توجه به نام آن حکایت از کشت کتان در زمانهای گذشته می باشد .که در ۵۰۰متری آب انبار واقع گردید .

 

خ) چشمه جفیر : که در ۳۰۰متری چشمه کتان واقع گردید ودارای نخل هایی نیز می باشد .

 

ک) تعدادزیادی که از برکه های طبیعی : واقع در ۴۰۰متری چشمه جفیر می باشد که معروف به هوابج احجرت خمیس کمال و….که در زمستان پر از آب باران میگرددوتابستان آب دارند.

 

گ)عین الساده: که سابقاُ روستا به شمار می آمد وتعداد ساکنان آن به ۳۰۰نفر می رسید که دارای چشمه آب شیرین –نخیلات بسیار –ولیموی آن معروف بود-انار-سرپستان-انجیر-نیزار-ودر فاصله یک کیلومتری سد رباط واقع در دل کوه می باشد .

 

ق) الهوابج(۱) : واقع در بین عین الساده ودزدنه می باشد

 

ف) دزدنه : که سابقاُروستا به شماره می آید وتعدادساکنان آن به ۱۰۰نفر می رسید ودارای نخلهای بسیاری از جمله خرما –انار-انجیر-و…بود ودر فاصله ۸۰۰متری رباط در دل کوه واقع گردیده است .

ع) الهوابج(۲): بین دزدنه ونهیر واقع است .

 

غ)وادی الازیاریه: که عمق ۸۰۰متر ودرخت پیچک در آن آویزان شده که بیش از ۱۰۰سال عمر دارد که منشا آن از دزدنه و از جنب روستای بندو می گذرد.

 

ت) نهیر : که سابقاُ روستا بوده وساکنان آن در حدود ۵۰ نفر می باشد که ودارای نخل ولیمو-انجیر بوده ودر فاصله ۶۰۰متری روستا بندو واقع گردید.که نزدیکترین روستا به روستای بندو بوده است.

 

 تایپ:علی سالمی –اسحاق محمدی زاده

با همکاری :جمعه عبداللهی

تشکرخالصانه از:جوانان روستای  بندو 

 

نظرات (12)

  • ریا کار

    |

    سلام علیکم
    باتشکر از کار فرهنگی خوبتان
    خواستم ببینم هدف شما از این کار چیست

    پاسخ

  • عدنان

    |

    سلام بر برو بچه های بندو

    من عدنان زارعی هستم از شهر کوشکنار

    وبلاگ جالب و قشنگی دارید.

    ولی یه مشکلی که وبلاگتون داره اینه که عکسهای خیلی بزرگ توش گذاشتید و کسی که میخواد وارد وبلاگ بشه خیلی به زحمت میافته تا وبلاگ باز بشه.

    خوشحال میشم از وبلاگ من هم دیدن کنید.

    در ضمن من تو وبلاگ نویسی تقریبا یه حرفه ای هستم و اگه مشکلی براتون پیش اومد حتما خبرم کنید.

    براتون ارزوی موفقیت میکنم.

    این هم وبلاگ من.

    http://man-red.blogfa.com

    پاسخ

  • عدنان

    |

    سلام جناب عبدالصمد خان

    ممنون که از وبلاگم دیدن کردی

    ازم خواستی که بگم چطور وبلاگ رو چندتا صفحه کنی؟
    متاسفانه متوجه منظورتون نشدم.

    اگه میشه واضحتر توضیح بدید

    اگه دوست داری باهم چت کنیم این ایدی منه هر وقت دوست داری بیا تو وبلاگم بهم بگو با هم چت کنیم.

    adnan_mer30_z

    پاسخ

  • عسل

    |

    ممنون که به من سر زدین.
    وب مفیدی دارین. 😉

    پاسخ

  • دخی 20 ساله

    |

    سلام سال نو شما هم مبارک!
    چه اسم قشنگی داره روستاتون تاحالا نشنیده بودم.

    پاسخ

  • اعیون سوریه

    |

    اصدیره و بنتها…

    کم عندها…؟

    عندها من محبوب السلام … ثلاث اوالید!

    اللی یعرفها ایجاوب… بیت من؟..

    پاسخ

  • ؟

    |

    اینجا بندو است
    دریای سفارشی ماست

    پاسخ

  • رضا طاهری

    |

    سلام
    خوشحال شدم از همت و تلاشتان در معرفی روستای بندو. متاسفانه در چاپ اول کتاب از مروارید تا نفت ( تاریخ خلیج فارس از بندر سیراف تا کنگان و عسلویه )نتوانستم به معرفی روستای بندو بپردازم روستایی که در اخرین نقطه از استان بوشهر شکل گرفته است تا تلاش حاشیه نشینان خلیج فارس را در امر کشاورزی و استفاده از آب به رخ همگان بکشاند سد یا بند ساسانی بندو که حدود پنچ کیلومتر می باشد تا آسیاب بندو … ویرایش دوم کتابم به بندو هم پرداخته ام و همراه با چند عکس البته دوست داشتم عکس های بهتری از آسیاب بندو انتخاب می کردید تا مورد استفاده من هم قرار گیرد از طرفی من هنوز اطلاعات دقیق و تاریخی از درگیری پرتغالی ها با اهالی بندو یا بحث شیخ رباط به دست نیاورده ام…. خانوار ها و اطلاعات کشاورزی و امار روستای بندو در ۲۰۰ سال قبل را دارم که درکتاب به صورت جزئی خواهم اورد…. باز هم تشکر می کنم از همت بلند شما …

    پاسخ

  • بواسماء

    |

    السلام عليكم
    انا ود اهل هذه البلدة
    اتمنا لكم التوفيق
    والسعادة في الدنيا والاخرة
    علي احمد من قطر

    پاسخ

  • س

    |

    _____________$$$$$$$
    _____________$$$$$$$$$
    ____________$$$$$$$$$$$
    ____________$$$$$$$$$$$
    ____________$$$$$$$$$$$
    _____________$$$$$$$$$
    _____$$$$$$_____$$$$$$$$$$
    ____$$$$$$$$__$$$$$$_____$$$
    ___$$$$$$$$$$$$$$$$_________$
    ___$$$$$$$$$$$$$$$$______$__$
    ___$$$$$$$$$$$$$$$$_____$$$_$
    ___$$$$$$$$$$$__________$$$_$_____$$
    ____$$$$$$$$$____________$$_$$$$_$$$$
    ______$$$__$$__$$$______________$$$$
    ___________$$____$_______________$
    ____________$$____$______________$
    _____________$$___$$$__________$$
    _______________$$$_$$$$$$_$$$$$
    ________________$$____$$_$$$$$
    _______________$$$$$___$$$$$$$$$$
    _______________$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
    _______________$$_$$$$$$$$$$$$$$__$$
    _______________$$__$$$$$$$$$$$___$_$
    ______________$$$__$___$$$______$$$$
    ______________$$$_$__________$$_$$$$
    ______________$$$$$_________$$$$_$_$
    _______________$$$$__________$$$__$$
    _____$$$$_________$________________$
    ___$$$___$$______$$$_____________$$
    __$___$$__$$_____$__$$$_____$$__$$
    _$$____$___$_______$$$$$$$$$$$$$
    _$$_____$___$_____$$$$$_$$___$$$
    _$$_____$___$___$$$$____$____$$
    __$_____$$__$$$$$$$____$$_$$$$$
    __$$_____$___$_$$_____$__$__$$$$$$$$$$$$
    ___$_____$$__$_$_____$_$$$__$$__$______$$$
    ____$$_________$___$$_$___$$__$$_________$
    _____$$_$$$$___$__$$__$__________________$
    ______$$____$__$$$____$__________________$
    _______$____$__$_______$$______________$$
    _______$$$$_$$$_________$$$$$$$__$$$$$$
    __________$$$_________________$$$$$.
    سلاممممممممممممممممممممم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ

  • من بندو هستم

    |

    خسته نباشید من باشما واقعی باشم اصلا مطالبی که می نویسید معنی ندارد شما چیزی که می خواهید بنویسید باید بدانید چه خواهید گفت ونباید از یک شخص معین مانند عبدالصمد و… تشکر وقدر دانی کنید وهمیشه تصاویری از عین الساده ودزدنه و…تو وبلاگ نشان میدهید ……بابا اگر شما دیروز از کوه امدید ما هزاران سال قبل توی روستای بندو زندگی می کردیم

    پاسخ

  • دوست خاله الهام.س

    |

    آقای محمدی(عبدالصمد)بهتون خسته نباشید میگم وبی جالب وخوشکلی دارید واین چیزایی که توش نوشتین برای آنهایی که به بندو نیامده اند جالب است و جذب آن میشن.براتون آرزوی سلامتی و خوشبختی را دارم (خداقوت)

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

روستای بندو در جنوب کشور و در استان بوشهر و هم مرز با استان هرمزگان واقع شده است. جمعیت این روستا بیش از 700 نفر می باشد که همه ی ساکنین آن به زبان عربی صحبت می کنند.
این سایت برای معرفی داشته های روستا و شهرستان عسلویه ، انتشار اخبار و فعالیت های جوانان این منطقه راه اندازی شده است.
از افتخارات سایت به کسب رتبه برتر در جشنواره ملی جوان ایرانی می توان اشاره کرد.